Blog

De feestdagen komen eraan, de tijd van het jaar voor een extra feestelijke look en daar hoort natuurlijk een lekker geurtje bij. In de winkels vand je nu een het hele gamma van bekende parfums, spiksplinternieuwe geuren en meer voorraad geschenkverpakkingen dan je kopen kan. Hoe geraak je nog wijs uit deze overdaad? Hoe kies je het juiste parfum? Wij vroegen parfumexpert Alexandra Kalle om advies. Zij is Head of Fragrance Development en R&D bij een van de grote internationale parfumhuizen, Mäurer & Wirtz.

Alexandra stelt ons meteen gerust: je begint met eens diep adem te halen en je te ontspannen. Elke parfum is een moment van verwenning. Je moet de tijd nemen om daarvan te genieten. Als je hectisch gestresseerd bent, koop je een geur vaak voor de verkeerde redenen. Het gevolg: dit parfumflesje staat maar stof te verzamelen op je kast. Het juiste parfum kiezen begint immers met een beetje zelfkennis. Ga eens rustig zitten met je parfums om je heen. Deel ze in 3 groepen: parfums voor alledag, parfums voor bijzondere gelegenheden en parfums die je eigenlijk nooit draagt, ook al vind je ze lekker. Heb je je groepen gemaakt, dan ruik je snel eens aan alle parfums binnen 1 groep. Valt je hier iets bij op? Vaak zijn het dezelfde ingrediënten die terugkomen.

 

medium_38034290_aromater3.jpg

Een eerste reeks ingrediënten geven een gevoel van verfissing, lente en jong zijn. Hier vinden we veel citrusvruchten en zuiderse planten. Dit is een heel oude geurfamilie met heel beroemde geuren. Typisch is hier een geur met een citrus-lavendel verbinding. Ondanks de hoge leeftijd en de rijke traditie van deze groep, zijn het geuren die zowel klassiek als hedendaags zijn. Het zijn geuren die vaak een gevoel van zomer en zonnigheid oproepen. De klassiek frisheid van de grootste parfum aller tijden, Tosca, komt uit deze familie.

Een 2de reeks ingrediënten draait om een lentegevoel met heel veel bloemen. Rozen, mimosa's, jasmijn, ylang-ylang, narcissen, bergamot, lelietjes en ga zo maar door. Dit is misschien wel de oudste geurfamilie: al in de oudheid werden rozenparfums gemaakt. Deze parfums doen denken aan een mooi boeket bloemen, aan een wandeling door een rozentuin. Internationaal befaamd is de geur "Sa Majesté La Rose van Serge Lutens.

medium_Ernst,_Rodolphe_-_The_Perfume_Maker.jpgEen 3de groep zijn de zogenaamde oriëntaalse ingrediënten. Deze parfums worden gemaakt met musk, met ambergris, vanille enz. Het zijn zware, sensuele geuren die aan het Oosten doen denken. Deze geuren roepen warmte op, exotische avonturen in India of spannende romantiek in een Perzisch sprookje. Het bekende Opium van Yves St-Laurent komt uit deze categorie.

De 4de groep verzamelt houtsoorten en kruiden, zoals peper, sandelhout, ceder, vetiver, varens of agar. De geuren zijn meer prikkelend, meer opwekkend. Waar een oriëntaals parfum je kan bedwelmen, zal een houtparfum je eerder activeren. 

medium_tABAC-ORIGINAL.jpgNieuwe technologie maakt dat er recent nog enkele groepen bijkwamen: ledergeuren (met een basis in leder, honing of tabak), oceaangeuren (gelanceerd door Davidoff met Cool Water in 1988) en snoepgeuren. De nieuwste technologie maakt het ook mogelijk om allerlei synthetische ingrediënten te ontwikkelen die vaak goedkoper zijn dan de natuurlijke grondstoffen.

Heb je eenmaal bepaald welke geurfamilie jij het lekkerste vindt, dan ben je al een hele stap vooruit. In een goede parfumwinkel zal men je verschillende geuren laten ruiken om te zijn welke geurfamilie het best bij jou past. Nu je jouw parfumbasis kent, gaan we achter de "hartnoten" aan. Dit is de geur die vrijkomt na enkele seconden als een parfum zijn eerste kleine doch sterke geurmoleculen opgebruikt heeft. In de volksmond zegt men wel eens dat je moet wachten tot "de alcohol uit de parfum verdampt is".  

large_Blotter_strips.jpgDit is ook de reden dat men parfums op een strookje papier spuit. De basistonen vervliegen snel en je kan dan de harttonen op het papieren strookje ruiken. Ga op zoek naar een geur in jouw favoriete geurfamilie. Alexandra raadt ons aan om ook weer niet te overdrijven:  na het ruiken van een zestal verschillende parfums raakt onze neus in de war! Kies uit dit kleine groepje 2 à 3 geuren die jouw hart al bijna veroverd hebben en breng voorzichtig een paar druppeltjes aan op de binnenkant van je pols. Nu kan je het effect van de geur op je huid controleren. Iedere huid is immers anders en kan dus verschillend op hetzelfde parfum reageren!

Alexandra vertelt ons dat het ideaal is om nu een kleine wandeling te maken van 15 tot 30 minuutjes. Je geeft jezelf de gelegenhuid om te wennen aan de geur. Sommige geuren lijken initieel heel lekker, maar kunnen na verloop van tijd toch gaan tegensteken. Een geur die misschien wat scherp was aan het begin, ontwikkelt zich tot de perfecte zachtheid, als je hem de tijd geeft. Een goed parfum dat perfect bij jouw huid en je persoonlijkheid past, is immers even belangrijk als de juiste bril of het juiste kapsel. Het bepaalt mee je uitstraling en het effect dat je op mensen hebt.

Voor mannen gelden exact dezelfde regels. We zien bij mannenparfums wel een voorkeur voor hout-, leder- en oceaangeuren. Als basis vind je even vaak eerder frisse als eerder oriënaalse parfums tegen. Snoepjesgeuren zijn heel heel zelden in mannenparfums. Mannen moeten wel uitkijken met hun keuze van aftershave: de alcohol en sommige synthetische ingrediënten in parfums kunnen een onaangenaam effect op de pasgeschoren huid hebben. Je wilt een aftershave die even in de basisnoten prikkelt, maar die daarna overgaat naar een aangename geur die je de hele dag kan dragen.