100ste salon is werkelijkheid! | KREATOS

Blog

Wat ooit begon als een ambitieuze droom is dit jaar werkelijkheid geworden, het 100ste salon in de Kreatos keten! Een mooi bewijs dat wonderen mogelijk zijn, maar natuurlijk alleen wanneer je ook hard werkt om het waar te maken. Tijd om de oprichter Eric Bergeys eens uitgebreid te interviewen. Eric vertelt honderduit over zijn visie op het leven, het ondernemen en de toekomst… 


Hoe voelt het om de mijlpaal van 100 vestigingen te bereiken?

Als ik eerlijk ben sta ik eigenlijk niet zo stil bij dit getal. Toen we nog maar 10 kapsalons hadden, heb ik eens overmoedig tegen de Gazet van Antwerpen gezegd dat Kreatos naar 100 salons zou groeien. Tot mijn verbijstering stond dit de volgende dag op de voorpagina. En nu hebben we dit aantal ook echt bereikt. Dat maakt me wel trots, maar dan vooral omdat ik het zie als een bewijs dat onze aanpak, onze visie inderdaad juist is gebleken en veel succes oplevert.

Er zijn veel kappers die ook van zo’n succes dromen. Wat is het geheim van de Kreatos visie?
Succes is geen kwestie van geld alleen. Een modern bedrijf moet meer zijn dan alleen maar winst maken. De rol van een bedrijf si totaal veranderd. Vroeger was de samenleving duidelijker. Je deed wat de pastoor en de baas zeiden, gezinnen bleven levenslang bij elkaar, hiërarchie was normaal en er was veel discipline. Tegenwoordig zijn er veel onduidelijkheden en onzekerheden. Alles verandert razend snel, niets lijkt meer zeker. Er is veel individualisme, eenzaamheid en agressie. In deze verwarrende wereld moet een bedrijf een houvast zijn, een veilige have. Medewerkers willen het gevoel hebben dat ze gewaardeerd worden, dat ze een partner zijn. Samen moeten we een veilige, duidelijke en warme eigen wereld opbouwen. En dat is iets dat we met Kreatos al heel vroeg aangevoeld hebben.

Dat ziet er allemaal mooi uit, maar hoe vertaal je dat concreet naar de praktijk?
Als zaakvoerder moet je kracht uitstralen en duidelijke lijnen uitzetten, een doordachte visie uitdragen. Niet “de grote baas spelen”, maar authentiek leiderschap. Dit betekent ondermeer dat je je ook kwetsbaar durft opstellen en dat je open communiceert. Je medewerkers zijn je partners binnen je onderneming. Eigenlijk ben je een soort moderne huisvader die waakt over en zorgt voor zijn gezien. Ook daar zit een stuk leiding geven en een stuk verantwoordelijkheid delen in. Concreet betekent dit binnen ons bedrijf veel open communicatie, intensieve begeleiding en opleidingstrajecten op maat. Iedereen moet volop kansen krijgen om zich verder te ontwikkelen, niet alleen binnen je job, maar ook als mens. De directie is hierbij een onderdeel van het grotere geheel en iedereen is belangrijk.

Kun je enkele voorbeelden geven?
Je hebt toch even tijd (lachend). Ik denk bijvoorbeeld aan onze managementtrainingen die ikzelf samen met mijn partner Vincent geef. Dat zijn complete weekends waarbij medewerkers diepgaand in zichzelf graven, maar wij blijven zelf ook niet buiten schot. Of onze personeelsfeestjes waarbij wijzelf achter de kookpotten staan. Eigenlijk is een franchise-systeem een logisch gevolg van deze filosofie: medewerkers krijgen de kans om door te groeien naar een eigen zaak, met eigen verantwoordelijkheid, inspraak en steeds nieuwe uitdagingen, terwijl de intensieve ondersteuning en begeleiding je veiligheid en zekerheid bieden. Nog een voorbeeld is dat wij in onze opleidingsstudio’s gratis kappersopleidingen geven, omdat we gemerkt hebben dat veel mensen graag kapper wilden worden, maar dat ze om allerlei redenen die droom niet gevolgd zijn. Achteraf hebben ze er spijt van en nu krijgen ze een tweede kans. Daar gaat het om; mensen een kans geven. Daarom steunt Kreatos ook bewust een aantal goede doelen zoals Cunina, Moeders voor Moeders en de Tijdsbank. Een bedrijf stopt niet bij de voordeur, maar moet standpunten durven innemen, los van de “commerce”. Een modern bedrijf is in feite een soort familie.

Is dit dan de “softe” kant van Kreatos?

Die opmerking krijg ik vaker, maar de familiegedachte sluit helemaal niet uit dat je heel consequent en gedisciplineerd werkt. Je moet je veilig en gemotiveerd voelen. Dit impliceert dat er duidelijke regels en afspraken zijn, dat je je carrière op een eerlijke manier moet verdienen. Niemand heeft moeite met regels, wanneer ze zinvol en redelijk zijn. We stellen dus samen duidelijke eisen aan de prestaties en volgen dit ook streng op. Onze regels en richtlijnen zijn duidelijk samengebald in een coherent en uniform concept. We sparen niemand die deze regels overtreedt of oneigenlijk profiteert. Dat wil echter niet zeggen dat we iemand dan met de grond gelijk maken. We zoeken naar oorzaken en oplossingen, scherpen de begeleiding aan en doen er alles aan om iemand op een goede manier binnen de groep te houden. Net zoals je dat binnen een gezin zou doen.

En hoe zit dan met de klanten?

Ik ben daar heel realistisch in. Onze klanten willen gewoon een goede service en kwaliteit. Daar beoordelen zij ons op. Als klant wil je niet weten hoe de keuken precies werkt: je wilt een goede maaltijd in een aangename sfeer. Indirect beseft de klant weldegelijk of een bedrijf spirit heeft of niet. Je merkt dat aan de sfeer, de motivatie, de kwaliteit, de service en ga zo maar door. Willen de medewerkers alleen maar hun uren kloppen of zijn ze echt met hun job begaan? Willen ze zichzelf in het voetlicht plaatsen of zijn ze echt als team gemeend bezig om samen iets moois te maken van hun kapsalon. Dat verschil voel je als klant snel aan, daar ben ik van overtuigd.

8-FOTO-Eric100.JPG

Waaraan kunnen Kreatos klanten dit merken?
Bij Kreatos is iedere klant gelijk. Je hebt geen topklanten of lievelingetjes van een kapper, die meer service krijgen dan andere. Aan onze service koppelen we een duidelijk en transparant prijskaartje. Onze medewerkers geven je graag een heldere prijsofferte op voorhand, zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan. Je krijgt ook steeds een kasticket mee, zodat je altijd zelf je rekening kan controleren. Zo willen we open en eerlijk met onze klanten communiceren over onze prijzen. Een ander voorbeeld is dat klanten na hun bezoek soms toch nog iets aan hun haar veranderd willen zien, maar niet terug durven komen omdat ze denken dat ze dan de kapper beledigen of nog een rekening voorgeschoteld krijgen. Daarom heeft Kreatos een unieke kwaliteitsgarantie uitgevonden. Je mag gratis binnen 14 dagen terugkomen, als je niet perfect tevreden bent. 

Nu de 100 Kreatos salons bereikt zijn, hoe je de verdere toekomst?
Ik heb soms het idee dat wee een sneeuwbal zijn die van de berg afrolt. Onze groei gaat steeds sneller. De groeit van Kreatos in Vlaanderen gaat onverminderd door en binnen enkele jaren zullen we de kaap van 150 salons bereiken. We willen onze klanten nog meer verwennen en plannen daarom een eigen gamma Kreatos haarproducten voor thuisgebruik. Zo kan je ook zelf je haar de professionele verzorging geven die je van je Kreatos kapper gewend bent. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheid om je vertrouwde Kreatos kapsalon uit te breiden met hightech schoonheidsbehandelingen. Een andere mogelijk voor uitbreiding is de opstart van een tweede kappersketen nog dit jaar, en dan zijn er nog de expansiemogelijkheden in Nederland, waar Kreatos nu al 4 salons heeft. Met Kreatos willen we ook verder kijken dan het kappersvak alleen: ik geloof dat elk bedrijf ook de opgave heeft om te werken aan een betere wereld. Dat is de echte, grote uitdaging voor de toekomst.