
Onze stylisten zijn de afgelopen maand druk in de weer geweest. Ze lieten zich inspireren door het mediterrane blauw dat ons niet alleen een vakantiegevoel geeft, maar dat ook de centrale kleur van vele zomercollecties is. Hoe het gevoel van een trendy vakantie aan de Middellandse Zee zich vertaalt in haarmode, zie je in de reportage "Between The Devil & The Deep Blue Sea". En omdat ook dit seizoen een hele vintage vibe heeft, noemden we onze andere haarreportage "The Summer of '69".
Je vraagt je misschien af waar de leden van ons KreaTeam dat allemaal vandaan halen. Er komt in elk geval heel wat werk kijken bij de realisatie van een nieuwe trendshoot. We starten al vroeg in samenwerking met de persagenten van de belangrijkste modemerken. Die geven onze stylisten de kans om al op voorhand de komende modetrends te zien. Meestal gebeurt dat bijna een half jaar eerder. Je kan op deze bijeenkomsten zien wat de grote ontwerpers voor ogen hebben, aan welke kleuren en materialen zij denken. Deze informatie geeft je een eerste aanvoelen van de trends.
Vervolgens moet je de actualiteit in het oog houden. Wat leeft er onder de mensen? Wat houdt ons bezig? Het verdwijnen van bont, de opkomst van natuurlijke kleurstoffen en het succes van faux-leder zijn voorbeelden van modetrends die de maatschappelijke evolutie volgen. Als we met zijn allen ecologischer gaan denken, dan zien we ook in de mode "groenere" ontwerpen. Het kan ook zijn dat ergens ter wereld een beroemdheid vanuit het niets een nieuwe trend zet: denk maar aan het huwelijkskapsel van Lady Di, de hanekam van Beckham, de rose-blonde bob van Pink of de pony van Justin Bieber.
Dan spelen technische innovaties een rol. Zeker in de haarmode kan een nieuwe behandeling of een nieuw product een revolutie veroorzaken. Zo hebben we tegenwoordig de gezondere of ammonia-vrije kleuringen, waardoor we niet meer bang zijn om onze haren opvallend te kleuren. Maar ook verzorgingen die je haar bij voorbeeld een mooier, sterker volume geven of die voor natuurlijk uitziende krullen kunnen zorgen, hebben een grote impact op de haarmode.
Tenslotte is er ons Belgisch modegevoel. We merken dit misschien niet altijd, maar ons modegevoel is echt wel verschillend van dat in onze buurlanden. Het Parijse modegevoel is vaak conservatiever en meer op glamour gericht, terwijl de kappersklanten uit Londen excentrieker zijn en veel meer durven dan wij. De Duitse haarmode is dan vaak weer erg functioneel en praktisch, terwijl Nederlandse haarmode ergens tussen de Duitse efficiëntie en de Engelse gedurfheid zit. Het Belgische modebewustzijn brengt veel van deze elementen samen: we houden immers van moderne klassiekers met een vleugje uitdagende rebelsheid, maar opvallend excentriek of saai ouderwets zijn we in geen geval!
De Kreatos stylisten besteden veel tijd en moeite om de grote internationale trends een eigen Belgisch aroma te geven! Vanaf 1 juni ligt het nieuwe magazine gratis voor jou bij je Kreatos kapper. We hopen dat je ervan houdt!
- Login om te reageren